Klimatyzacja

Zapraszam do zapoznania się z artykułem dotyczącym układów klimatyzacyjnych w samochodach, postaram się tak podejść do tematu, aby on był zrozumiały dla użytkownika samochodu, by uświadomić kierowcę o co tu chodzi.

Na początku pragnę zauważyć, iż klima w naszych samochodach jest po to aby zapewnić nam odpowiedni komfort podróżowania zarówno w lecie jak również w jesienne dni, wtedy to szczególnie ma pomóc szybciej doprowadzić do odparowania szyb. Znam sporo użytkowników, którzy praktycznie przez cały rok jeżdżą z włączoną klimą, wyznając zasadę, że jeżeli pojazd ma to dobrodziejstwo, to trzeba je wykorzystywać po to, aby zarówno było przyjemnie w samochodzie ale również i bezpiecznie. W sumie racja, bo faktycznie wtedy jest i miło i bezpiecznie, to również elementy układu klimatyzacji działają w sposób prawidłowy, omijając niebezpieczeństwo uszkodzenia „ organu nieużywanego”….:-)

Chciałbym poinformować na wstępie, że podczas pracy klimatyzacji dość częstym zjawiskiem jest „kapanie” wody spod samochodu – jest to jak najbardziej prawidłowe zjawisko i świadczy o drożnych kanałach odprowadzających wodę powstał w wyniku różnicy temperatur.

Biorąc pod uwagę aspekt techniczny obsługi klimatyzacji, opierając się na moim doświadczeniu z całą odpowiedzialnością chciałbym stwierdzić, że obsługę klimatyzacji powinno się wykonywać co najmniej raz w roku, a w przypadku dużych rocznych przebiegów nawet i częściej. Dlaczego? A no dlatego, iż nawet sprawny układ klimatyzacji w swojej budowie ma elementy połączeń gumowych, przez które to pod wpływem zjawiska dyfuzji, może uciec nawet do 15% czynnika chłodniczego między zalecanym okresem obsługowym, co za tym idzie w takiej sytuacji zmniejsza się ciśnienie gazu jakie panuje w układzie, a tym samym spada wydajność układu, a co gorsza olej który krąży w układzie wraz z gazem, mający za zadanie smarować części układu klimatyzacji może nie docierać do wszystkich elementów układu, prowadząc do uszkodzenia elementów klimatyzacji, tym samym wykonując taką obsługę wyeliminowujemy ten problem poprzez uzupełnienie czynnika oraz wymianę części tego oleju, który smaruje układ.

Wbrew opiniom różnych serwisów, podczas okresowej obsługi klimatyzacji, nie jest możliwa wymiana całego oleju w układzie – jest to niemożliwe, taka operacja była by możliwa dopiero przy naprawie układu np. podczas wymiany sprężarki i płukaniu całego układu, także bardzo ważną rzeczą jest przynajmniej „zbieranie” tej części oleju, która zostanie odessana z gazem i uzupełnienie tej różnicy nowym olejem.

Istotną rzeczą podczas takiej obsługi, jest wykonanie testu szczelności łącznie z wykonaniem tzw. próżni, która osusza cały układ klimatyzacji „w środku”, w układzie nie może być wilgoć ponieważ może to prowadzić do niepoprawnej pracy klimatyzacji, a w skrajnych przypadkach nawet do uszkodzeń elementów układu. Należy również mieć świadomość, że podczas różnego rodzaju przeprowadzanych naprawach pojazdu, które wiążą się z otwarciem układu klimatyzacji, taki układ nie może być długo otwarty i połączony bezpośrednio z atmosferą ponieważ „ łapie wilgoć”, wg producenta dużej i liczącej się marki nie może być to dłużej niż 1 do 2 godzin i to w zależności od panujących warunków atmosferycznych, jeżeli układ ma być dłużej otwarty należy go w odpowiedni sposób zabezpieczyć – piszę to dlatego, aby kierowca był świadomy, że nawet sprawny układ klimatyzacji można w szybkim tempie podczas nieprawidłowych napraw zepsuć…. .

Kolejnym bardzo ważnym aspektem jest obsługa „ wnętrza pojazdu tj. wymiana filtra pyłkowego, przeprowadzenie odpowiedniej procedury odgrzybienie wnętrza pojazdu, oraz sprawdzenie wydajności klimatyzacji poprzez kontrolę ciśnień w układzie oraz poprzez pomiar temperatury dmuchanego powietrza. W zasadzie wykonanie odgrzybienia układu klimatyzacji, niema mniejszego sensu jeżeli nie wymieni się wcześniej filtra pyłkowego.

Skąd się biorą bakterie w układzie, a no stąd, że podczas pracy układu pojawia się wilgoć na parowniku która to w połączeniu z nieczystościami tworzy różnego rodzaju bakterie i to potrzeba usunąć.

Istnieje kilka metod odgrzybiania układu nie ukrywam, że najlepszą metodą jest bezpośrednie umycie odpowiednich elementów układu klimatyzacji specjalnymi środkami, niestety jest to dość często bardzo utrudnione, a niestety nawet niemożliwe, bez poważnego demontażu niektórych elementów deski rozdzielczej, a nawet niejednokrotnie należałoby ją wyciągnąć. Kolejnym ze sposobów na utrzymanie prawidłowego stanu wnętrza pojazdu jest ozonowanie, zanim napiszę jak to działa chciałbym zwrócić uwagę na ważną kwestię, mianowicie osoba wykonująca tym sposobem oczyszczanie wnętrza pojazdu, musi być świadoma jak to robić, aby uzyskać odpowiedni efekt działania.

Ozonowanie to sposób przeprowadzenia dezynfekcji bez użycia środków chemicznych gdzie czynnikiem biobójczym jest ozon, gaz o silnych właściwościach utleniających. Ozonowanie idealnie sprawdza się wszędzie tam, gdzie w bezpośrednim otoczeniu człowieka wymagana jest czystość mikrobiologiczna i sterylność oraz, uzyskanie środowiska wolnego od nieprzyjemnych zapachów i zagrażających zdrowiu mikroorganizmów, wirusów oraz zarodników pleśni i grzybów, a właśnie takim miejscem jest samochód.

Mam nadzieję, że ten krótki artykuł napisany w formie praktycznego poradnika, przyczyni się do uświadomienia kierowców, jak ważną rzeczą jest prawidłowe zadbanie o układ klimatyzacyjny znajdujący się w naszych samochodach, i nie powinno się zwlekać z wykonaniem takiej obsługo.

 

 

Poniżej przedstawiamy sprzęt na jakim pracujemy, wkrótce postaramy się wstawić film pokazujący profesjonalny przebieg wykonania obsługi klimatyzacji.

Nowoczesna maszyna do obsługi klimatyzacji

Umożliwia wykonanie odpowiedniego czytelnego protokołu z wykonanej obsługi.

Nowoczesne i bardzo wydajne urządzenie do dezynfekcji wnętrza pojazdu

Przeznaczone zarówno do samochodów z klimatyzacją jak i bez klimatyzacji, oprócz usuwania bakterii, umożliwia również pozbycie się nieprzyjemnych zapachów takich jak dym z papierosów.